pátek 12. října 2012

RAPSÖD – Pochodeň

12“LP (Papagájův Hlasatel Records)


Debutní deska jihlavsko-brněnských RAPSÖD je ještě horká. Vyšla před několika dny na dvanáctipalcovém vinylu pod taktovkou Papágájův Hlasatel Records. Kapela celou desku umístila k volnému stažení na svůj bandcamp profil, přesto musím říct, že vinylový formát jí sluší nejvíc. RAPSÖD pokračují tam, kde skončili na split EP s kamarády STOLEN LIVES, který vyšel poměrně nedávno. Energický mix punk/hardcore a thrash kytarových riffů. „Pochodeň“ je zapálená a oheň z Vysočiny má namířeno na Vaše gramofony! Nejsem asi jediný, kdo desku s nadšením očekával.

Představovat RAPSÖD je myslím naprosto zbytečné, stejně tak psát chválu na grafické práce Tofu Thrashera. Mám tuhle kapelu rád od prvních okamžiků, stejně tak i kresby od Vojty. RAPSÖD přicházejí s velkou deskou, po několika split nahrávkách a demu. Album „Pochodeň“ je jejich LP debutem a lze říct, že jejich hudba za léta vyzrála, stejně jako dobré víno. Nahrávka vznikla v jihočeském studiu, zkušeného metalisty, Honzy Kapáka (Hellsound studiu) a výsledek hraje naprosto perfektně. Ostatně, ať přemýšlím, jak přemýšlím, nenapadá mně jediný mínus nebo dokonce výtka, kterou bych k RAPSÖD nasměroval. Moc pěkný obal a muzika, oboje jde ruku v ruce. Líbí se mi jejich styl, přístup a myslím si, že své kvality potvrzují i živými vystoupeními.

RAPSÖD hudba je čelní srážkou THRASH hardcore s DIY punk hardcore. Nechci srovnávat, přehnaně chválit, názor si každý udělá sám – mohu jen říct, že RAPSÖD mně hodně baví. Nepřeslechneš thrash kytarové riffy, přesto bych výsledek přirovnal spíš k desce SPERMBIRDS „Something To prove“ než k Municipal Waste. Ten punkový odér, který z nich cítím, dává jejich muzice šmrnc a chytlavost. THRASH je skvělá muzika, dobré riffy, přesto ke mně vyznívá „chladně“, když to tedy srovnávám s punk/hardcore. Srovnávám nesrovnatelné, přesto to tak mám. Chtěl jsem říct, že z RAPSÖD cítím svěží vítr a ten mně baví od první chvíle, co jsem je slyšel. Vane i z jejich desky „Pochodeň“.

Samostatnou kapitolou je obal. Perfektně zpracovaný a dotažený do konce. Líbí se mi na něm, že není za každou cenu stylový. Grafiku desky zpracoval opět Tofu Thrasher (http://tofuthrasher.tumblr.com) z RAPSÖD. Kapela tak využila vlastní zdroje a nevsadila na zavedené stylové koně - super. Obal zaujme od prvního pohledu! Není to klasický „stylový“ layout pro „thrash hardcore“, což opět hodnotím jako velký plus. Z motivu desky je z toho cítit vlastní cesta, originalita a to je vždy inspirativní. Povedená práce! Pokud by platilo, že obal prodává, deska by měla být brzo pryč.

Povedené jsou i texty, reflektují osobní pocity (i dnešní dobu) a perfektně pasují do muziky,. „... z tvého života, mizí všechny hodnoty, zůstává jen jedno a to pocit nicoty …“ nebo „... naposledy snad, snad někdy v dětství, jsem zažíval alespoň nějaký pocit …“ „ … je těžší a těžší se na chvíli zastavit, je těžší a těžší se tam vrátit zpět …“

Vychází hodně desek. Některé si poslechneme jednou a založíme je do regálu, jiné posloucháme častěji. Jsou pak ale i takové, které se stanou klasikou. Třeba se RAPSÖD (i díky českému zpěvu) stane něco podobného a za pár let si je budou, jejich dnešní posluchači s nostalgií vyzpěvovat. Potenciál na to myslím mají. Parádní deska a mně nezbývá než napsat, že držím RAPSÖD punk thrashers palce, aby jejich tóny padly na úrodnou půdu. Album „Pochodeň“ jako by bylo pojítkem mezi metalem, hardcore a punkem. Zakončím výňatkem textu u jejich písničky „Sekta“: „… přísný pohledy a pózy, za kterýma už nic není, nehrajem Vaší hru, zůstáváme sami sebou …“. RAPSÖD zůstávají sami sebou a jejich muzika šlape! (S)

http://rapsodpunx.bandcamp.com  
http://www.phr.cz







Žádné komentáře: