pondělí 12. prosince 2016

C - Dep


12“LP (Minority Records)

Letošní podzim přinesl opět velké množství novinek, ale i reedicí starých desek. Po letech vychází album Dep, od táborských C. Cestuji s ním zpátky do roku 2001, kdy poprvé vyšlo na minimalisticky laděném digipack CD. C byli velmi sympatickou kapelou propojenou s Free Dimension Records a táborskou nezávislou scénou.

C-čka ve svých skladbách nepotřebovali slova, vystačili si se zvukem. "Lyrics are never more important than the music", tak se i jmenovala písnička z alba Universum a kapelu vlastně skvěle vystihuje. Co C hráli? Instrumentální post-rock? Vlastně bych je ani nechtěl nikam zařazovat. Jednak to možná úplně nejde, a hlavně bych nerad ubíral jejich tónům křídla svobodné představivosti, spoutané hudební škatulkou. S tím jsem já osobně C nikdy spojené neměl. C prostě hráli skvělou a naléhavou muziku. Hravou, která nenudí a hlavně otevírá nové myšlenkové dimenze! Zajímavý byli v roce 2001, a stejně tak je tomu i letos, při poslechu v roce 2016. Opět se mi zjevuje množství pocitů, mění se nálady a často se přistihnu, že jsem ve svých myšlenkách „zcela jinde“, než jsem chtěl být. Muzika C byla nadčasová již v době, kdy Dep album vyšlo a to mu zůstalo! I po letech tahle muziky osciluje, je jiskřivá, mladá a prostě to z Dep tryská. V roce 2001 jsem C považoval jako jistý klíč, který odemykal mé pomyslné dveře do světa jiného druhu muziky, než jsem poslouchal. Do světa, kde vládnou tóny a slova nejsou potřeba. Klíč funguje stále.

Členové C působili ještě v kapelách Waawe, Blank, Night a Deverova Chyba (některé z nich najdeš na výběru My Time Is Over, ano výběr vyšel ve stejném roce jako Dep). Za dobu své existence odjeli několik evropských turné a množství koncertů po ČR. Letos na jaře uzavřeli fungování kapely pěti rozlučkovými koncerty. Poslední z nich proběhl, dá se snad i říct symbolicky, na táborské Cestě (kulturní prostor, který fungoval již v počátcích fungování Céček a vedlo ho duo Sabot).

V době kdy nahrávka Dep vyšla, jsem se motal kolem hardcore punku a to mi zůstalo do dnešních dnů. Musím říct, že vinylová reedice mi udělala velkou radost. Album Dep mě bavilo hned při prvním poslechu. Snad z několika důvodů. Prvním z nich byl fakt, že C tóny byli strašně chytlavé a zajímavé. Měli svojí jiskřivost a šarm. Byla to jedna z prvních kapel, kterou jsem ocenil (a snad jim i rozuměl), ikdyž hráli bez zpěvu. Při prvním poslechu jsem si říkal super, už se těším na zpěv, ale ten opravdu nepřišel. Pak znova a znova. Protáčel jsem to stále dokola a snad jsem to začínal chápat - C mluvili svou hudbou, svými tóny. Slova jako by nebyla potřebná. Dep vysílá impulzy zakomponované do svých tónů. Pokud jsem chtěl tuhle desku poslouchat, musel jsem se trochu snažit – soustředit se, kývnout na C matematiku. Posluchačům dveře otevřenou, nabídnou pomocnou ruku, ale svou závislost si už každý vybuduje sám. Je v tom jistá spravedlnost a snad i špetka psychedelie. Obdobně jsem na tom při poslechu i v dnešních dnech. Znám základy, nicméně C-čka si se mnou stále dělají, co oni chtějí. Podobný progres a intenzitu si pamatuji již u Blank, dá se říct předcházející kapelu C?

Minialbum Dep vychází na vinylu k 15. výročí vydání alba, stejně jako CD vydání, u labelu Minority Records. V diskografii C pak ještě následovaly desky Universum, Opus Vulgaris a Underlove. Dep vyšlo remasterované a na 180 gramovém vinylu v nákladu 250 kusů a obsahuje sedm skladeb z původní nahrávky, plnobarevný inlay a lehce upravené grafické zpracování obalu. Super! (S)

minorityrecords.com
minorityrecords.com/dep

Seznam skladeb:
Comm - Post Rock 2:41
Strictly Rhythm 3:10
Bristol Connection 3:38
Plekt - Room 3:13
Brewery 8 P. M. 3:48
Ice With Cabbage 2:55
C Stopped The Clock...

Žádné komentáře: