pondělí 1. srpna 2016

Martin Valášek & Malárie Records | rozhovor



Rozhovor s Martinem Valáškem vznikl pro první číslo časopisu How Can Limo Kid KILL YOUR DREAMS? (číslo bylo tehdy pojmenované KILL YOUR DREAMS). Fun-zine vyšel v nákladu cca 50-70 ks a bylo to někdy v roce 2005. Oficiálně se nikdy neprodával, byl součástí prvních 50 ks Samuel Records titulu Landmine Spring "Call Girl" picture 7"EP (https://www.discogs.com/Landmine-Spring-Call-Girl/release/1430576). Stejně jako jsem to již udělal několikrát, dělám i nyní – vypouštím tohle povídání do světa jedniček a nul. Důvod je obyčejný, ponechat si ho jako soubor v mém archivu by byla velká škoda. Martin je velice fajn chlap a moc rozhovorů jsem s ním nečetl. Navíc, před pár dny se přes ČR přehnalo tornádo, rozuměj kapela SPEED NOISE HELL (Jap). Tahle parta je z japonského města Kochi a v sestavě najdeš postavu neúnavného Yoshia, který prošel spolky jako Conga Fury nebo Disclose. Loňská split kazeta SPEED NOISE HELLMIR (ex-Wollongong / syrový noise rock trio z Prahy) navíc před pár dny vyšla na plánovaném 10"EP (Více najdeš na speednoisehelljapan.bc.com & MIR FB) vinylu pod taktovkou Malárie Records. Takže vlastně i k této příležitosti si můžeš něco přečíst o historii Malárie.

Otázky: Samuel, Odpovědi: Martin Valášek.

1) Ahoj Martine, děkuji za ochotu podílet se na tomto rozhovoru! Představuješ pro mne osobu, která stojí za labelem Malárie Records a já si vážím toho, co děláš. Je to známý label i za hranicemi Čech, ale když se nad tím zamyslím, tak bych o něm souvisle nedokázal déle mluvit. I to, je jedním z důvodů, proč jsem se rozhodl Tě oslovit. Taky si myslím, že nejen pro mne by mohlo být zajímavé, se o Tobě a tom co děláš dozvědět víc. Rád bych se zeptal, hlavně díky svým nedostatkům v "historii", na vznik labelu. Kdy to bylo? Co Tě přimělo začít ho dělat a hlavně která kapela byla první, co jsi pod hlavičkou Malárie vydal? Dokážeš vyjmenovat celou diskografii Malárie? Všiml jsem si, že svoje desky nečísluješ, je to záměr?

Label Malárie vznikal postupně. Začalo to fanzinem. Idea fanzinu v mé hlavě hlodala už dříve, ale nejdříve jsem přispíval do Hlučné Lobotomie a Oslích Uší, pak jsme s Petrem Urbáskem dělali takovou dvoustrannou A3 jmenovalo se to, teď si nevzpomenu (paměť neslouží), no ale chtěl jsem mít něco svého, tak jsem udělal fanzin MALÁRIE. Prvním titulem labelu byla kompilace NEPRICET (výběr československých kapel, který jsme sestavili s Lubošem Vlachem a Jinnyn Vlčkem. První samostatný vinyl EP Svobodny Slovo (https://www.discogs.com/Svobodn%C3%BD-Slovo-Svobodn%C3%BD-Slovo/release/3195330). Inspiraci pro vznik labelu bylo několik - odkoukané věci z Polska, kam jsem jezdíval na punkové koncerty, ale zejména to byl pocit, že něco takového jako d.i.y. undergroundové vydavatelství je věc, která by mohla fungovat a která jako by tady chyběla.

Jo a ptáš se, kdy to bylo? A když ti odpovím, ze přesně nevím a ani mně to moc nezajímá! Začátkem devadesátých let...

Jo a desky jsem na začátku čísloval, ale pak se mi to vymklo nějak z rukou, protože moje číslo jsem přiradil titulům, které jsem pouze zprostředkovával lisovat, takže pak už jsem začal ta vydavatelská čísla vymýšlet od pasu, třeba CO-CA je 0077, ale to vymyslel Strapatý, THEMA 11 je 0666, pak třeba něco začíná od 100, no systém v tom není vůbec. Ještě, že těch čísel je tolik... Vždycky můžu ještě začít 9001 a číslovat popořadě. Co se týče diskografie, tak mám teď takový smělý plán, že to všechno sepíšu a dám na web, aby to tam všechno bylo. Doufám, že si na všechno vzpomenu.

2) Osobně bych vznik Malárie odhadnul na někdy kolem roku 1991, ale máš pravdu podstatné to není. Na datum vzniku jsem se ptal víceméně proto, že tuším, jaké množství desek jsi vydal nebo se na nich podílel. Zajímalo mně to spíš ze zvědavosti. V každém případě se na diskografii Malárie těším! Jak jsi došel k názvu Malárie? Osobně jsem s labelem začal o dost let později než Ty, důvody k sobě jistou blízkost určitě měli taky a pro další otázku si dovolím citovat, část textu ze splitu See You In Hell/Minidlock, "Někdy se mi trochu stýská po pirátské době v garáži vzadu u fabriky. Akce se tenkrát odehrávaly všechny přímo na ulici. Stačilo abyęs přišel, otevřel garážový dveře a mohl´s začít. Aparát to pral do prostoru osobního auta, do kterýho se vždycky namáčklo tolik lidí, že ne jedna kapela musela ztrácet ten známí pocit "my a oni" ". Nevím, jestli jsi již tehdy byl s Vrahem spojen, ale z tohoto textu dýchne ten pocit "sounáležitosti", je v Tobě pořád? Máš pořád ten sváteční pocit, když třeba vezeš novou desku? Kdyby jsi měl srovnat dobu, která je zachycena v citátu s tím co je dnes, myslíš že to bylo tehdy lepší? Když jsi psal o té první kompilaci "NEPRICET", tak jaké kapely na ní byly a na jakém nosiči vyšla?

Takže název Malárie . ... to vzniklo, tak jak vzniká spousta názvu - bez jakéhokoli racionálního podtextu - prostě jako slovo, které nějak zní, možná něco evokuje... no ale velká filozofie v tom není. Co takhle Samuel? To znamená co? Citát, který používáš, je z pera Ctiba a popisuje dobu v Rožnově druhé poloviny devadesátých let, kdy centrum dění byla Kavanova garáž (mimochodem stále funguje jako zkušebna). Já jsem v Té době v Rožnově nebydlel, ale pár akci na garážích jsem se účastnil ať už jako divák, nebo jako "roaddie" s kapelou a pokaždé to stalo za to.

Sounáležitost, to je těžká otázka, já jsem taková divná povaha, že občas bych byl raději sám a někdy zase ne... Já myslím, že cítím sounáležitost s třeba polovinou návštěvníků Vraha, to jsou lidi, kteří k nám chodí pravidelně a které dobře znám. Když vydám nový titul, tak je to opravdu zvláštní pocit, většinou si desku zálibně prohlížím ze všech stran, postupně objevuju chyby, které jsem udělal (teda vyjímečně i někdo jiný...), pak desku několikrát sjíždím na svém gramci a u toho chci být sám - taková intimní věc...

Porovnávat kdysi a dnes by bylo na delší rozpravu, rád vzpomínám na minulost, ale žiji přítomností a těším se na budoucnost. Kompilace Nepricet vyšla na kazetě, má dvě verze obalu. Kapely, které tam byly: KRITICKÁ SITUACE, S.R.K., SKIMMED, SUICIDAL COMMANDO, P.S., WANSTOWY VJECY … nejspíš, tady to si musím taky upřesnit.

3) he he jasně některý věci, názvy prostě vzniknou a jsou. Se Samuel Records to bylo podobně. Kamarádství, nadšení, to s tím mám a budu mít spojeno navždy. Jak jsem se ptal na pocit sounáležitosti, tak abych řekl pravdu nemyslel jsem ten "osobní", co se týče povahy člověka a vztahu k lidem kolem něho, taky mám někdy potřebu být sám. Myslel jsem spíš ten pocit sounáležitosti s lidma co dělají labely, chodí na koncerty, dělají koncerty. Díky tomu s nimi můžeš komunikovat, cítíš jistý druh spřízněnosti a prostě víš, že setkání nebo komunikace s nimi bude v pohodě. Osobně na mne z Vraha dýchla fajn atmosféra, proto jsem použil ten citát. Na Malárii vyšla spousta kapel, které mají své jméno, myslím Severed Head Of State, Restards, Warcollapse, Extinction Of Mankind, Antichrist, Bobraid, Forca Macabra, nejspíš jich je víc. Jak probíhá takové "narození nahrávky". Podle čeho si kapely vybíráš, máš nějakou "filosofii" labelu, kterou se snažíš dodržet? Je pro Tebe podstatné znát se s kapelou osobně?

Jo, ta sounáležitost tady určitě je, například asi tak s 50 procenty publika, co chodí na Vraha, to jsou lidi, o kterých bych toto mohl říct. Jo a s distrařema a labelistama - to je různé, s některými se neznám a s některými se necítím na stejné frekvenci.

Co se týče kapel s tzv. "jmény"… některé z kapel v době, kdy jsem je vydával toto jméno neměly. Čímž ale neříkám, že toto jméno získaly, když něco vydaly na Malárii.

Filozofie labelu - no to je těžký pojem, třeba: vydávat věci, které stoji za to zaprezentovat dalším lidem a neprodělat na tom a ještě lépe vydělat na tom. Tak by se to dalo taky vyjádřit, ale je toho více, a někdy hodně náhodných prvků, co přivádí kapely do takzvané stáje Malárie.

Výběr kapel: každopádně je to případ od případu různé. Už začátek může mít dvě verze: já se ozvu kapele nebo kapela se ozve mě. A pak už se to odvíjí... Můžeme si vzít jako příklad kapely, na které ses ptal, se SEVERED HEAD OF STATE jsem se znal ze tří čtvrtin osobně z působeni jiných kapel, no a Kelly, basák, se mě optal, jestli bych nevydal kazetu a on že by vydal EP, no já jsem mu navrhl, že bych vydal EP buď spolu s ním nebo samostatně, no a on pak neměl prachy, tak jsem to vydal sám. Háček byl v tom, že zpěvák Jack se ve stejné době domluvil na vydáni jinak zmixovaného materiálu ze stejného nahravání, kde bylo asi 7 skladeb, ale borci mezi sebou nekomunikovali (myslím Jack a Kelly), no a dopadlo to tak, že ve Švédsku vyšlo EP se dvěma skladbama, které jsou i na EP "Black blood world". Dojeb. Restarts jsme viděli s Martou (moje polská láska a spolupracovnice v labelu) na festivalu v Edinburghu, kde hráli jeden ze svých prvních koncertů, no a mě se moc líbili, tak Marta zašla za nimi domluvit se, že bychom jim vydali desku, oni jí špatně rozuměli "...myslíš jako, že chceš použít jednu skladbu z našeho dema na kompilaci?" "Ne, chceme Vám vydat desku..", na což oni vytřeštili oči, že co jako? No takhle jsme se rozloučili a po nějaké době jsem si řekl, že než vydáme desku, tak bychom mohli nejdříve vydat reedici dema. Tak jim Marta hned zavolala (to byly doby, kdy telefon byl jediným spolehlivým rychlým komunikačním prostředkem, internet a email moc lidi v té době nepoužívalo (já jsem dokonce kdysi odmítal internet, ze zásady a dokonce jsem na to téma napsal článek do fanzinu Malárie)) a Kieran se jenom divil "Proč voláš, máš to zadarmo?", no a vydali jsme teda to demo myslím, že s překlady textů do polštiny, to si už přesně nepamatuji, ale na obalu byly pouze anglické texty, no to není důležité... Potom RESTARTS vydali dvě EP a split LP. Nejdříve jsem si říkal, že nenapsali, protože vlastně LP nenatočili, ale pak jsem to vzal méně idealisticky a řekl si, že prostě mají labely v Anglii a nějaký polský label je nezajímá. Když po letech, kdy už jsme s Martou nebyli spolu, ona se vzala s Jonem Active a Restarts hráli na Ladronce, tak jsme se znova sešli a já jsem se v podstatě náhodou dozvěděl, že Active bude vydávat CD "Slumworld" (jako sousedská Hackney výpomoc) a vinyl nevyjde (Active byt byl v té době už tak zavalen spoustou knížek, časopisů, desek atd, dnes je to stejné, s tím rozdílem, že mají větší byt v jiném paneláku na stejném sídlišti a ofenzíva proti vinylům pokračuje a přestali vinyly distribuovat úplně). Na koncertě na Vsetíně jsem Kieranovi připomněl historku z našeho prvního setkání a zeptal se, jestli to teda platí... A tak jsem vydal Slumworld. Teď domlouváme vydání poslední desky "System Error" v kazetové verzi. S Jannem z Warcollapse se známe už dlouho, jak už z pořádání koncertů v Jonkopingu, kde jsem taky slyšel tehdy ještě nevydanou nahrávku WARCOLLAPSE, když jsme byli na turné s TELEFON a ZABLOUDIL. Tehda jsme se předběžně domluvili, že by Malárie vydala evropskou verzi desky, která vycházela na MIND CONTROL v USA (label Jacka, zpěváka SEVERED HEAD OF STATE a WORLD BURNS TO DEATH), ale pak z vinylu sešlo, jelikož si to Jack nepřál údajně kvůli tomu, aby on neměl problém prodat svá LP, jak se mu to stalo s vydáním "No Future, No Hope, Definance, které v Evropě vydal Skuld Releases. Asi mu nedošlo, že Skuld lisuje mnohem větší náklady než já, takže zůstalo u vinylu v USA a CD v Evropě. Mezitím, než jsem to CD stačil vydat, Jack vydal CD verzi i v USA, což jsem se dověděl zpětně, ale vydal jsem to stejně, jelikož ta CD měl už všechna prodaná takže mu to nevadilo. A vydáni destipalce s live navrhl Janne, pak dokonce udělal filmy, ale bohužel v negativu (takto se prý dělají filmy v Americe - M5 by mohl vyprávět...), s čímž si v mé tiskárně neporadili, tak jsem chvíli na to sral, pak jsem psal Jannemu, ale kontakt vázl (prožíval tehdy těžší osobní krizi, spojenou s holdováni alkoholu), ale já jsem nikdy nepřestal věřit, že to uděláme, pak jsem dostal artwork na CD a vydali jsme to. Další jenom ve stručnosti: EOM nahráli ty covery během nahrávání na LP a chtěli to samostatně vydat, tak se ptali svého (i mého) kámoše Matjaze ze Slovinska, a on jim řekl, ze ať to vydám já, a já jsem se s kapelou potkal až celkem nedávno na koncerte ve Strážnici. ANTICHRIST - kytaristu Bociana znám už z dřívějších kapel a přišli s nápadem LP, kde bude fotka Ježíše - a šli jsme do toho. Bombraid se obrátili na Finn Records (švédský label), jestli by jim nevydal desku. Já jsem jim ve stejné době psal s otázkou, jestli bych nemohl vydat vinylovou verzi EXCREMENT OF WAR "Cathode Ray Coma" a oni mi odepsali, že teda nechtějí, aby to někdo dělal na vinylu, a že pokud se někde objeví v brzké době bootleg, tak že budu vědet, odkud vítr vane. No, ale kromě toho mi napsali pár švédských kapel, které hledají vydavatele, já jse znal BOMBRAID z třípalcového CD a sedmipalce, který vydali, a který se mi líbil, tak jsem se rozhodl napsat jim. FORCA MACABRA znám od prvního dema, s Ottem jsme si dopisovali dávno, dávno … no a teď jsme dokonce rodina. Jejda, já tady tlachám jak nějaký pamětník. Ještě teda jednu pikantní historku - jedna nejmenovaná kapela z Polska chtěla strašně vydat EP u Malárie - borec mi volal, jestli vydávám mladé kapely a jestli bych jim nevydal split EP, že mají i druhou zahraniční kapelu, tak jsme se domluvili. Mezitím jim jiný polský label nabídl, že jim vydá materiál. Chlapík z labelu byl se mnou v kontaktu, možná původně chtěli vydat u něho další věc, ale pak to přehodnotili a řekli si, že to splitko teda nebude u Malárie. OK, to je v pořádku, ale oni to se mnou pak už vůbec neřešili - jestli jim to bylo blbé nebo co - a pak nový vydavatel musel retušovat moje jméno z grafiky, kterou připravila kapela z druhé strany splitu (a kteří teda asi mysleli, že to vydávám já). No a ještě teda něco, někdy je takové období, že napíše dobrá nová kapela, ale já prostě nejsem schopen to vydat, tak odmítám i věci, které v jiné konstelaci finanční či distribuční bych bez váhání vydal - to je třeba případ UNHOLY GRAVE nebo E.T.A., kteří mi poslali svůj první materiál.

Takže tyto a další příběhy ilustrují, jak různé mohou být dealy a spojeni mezi mnou a kapelama. Jen málo kapel neznám osobně vůbec, ale to jsou třeba kapely jako Bombraid, kteří de facto nehrají koncerty.

S většinou kapel se znám velice dobře, s hodně členy kapel jsme dobří přátele, ještě lepší přátelé a párkrát se v minulosti stalo, že s některými členy a členkami kapel jsme byli i milenci.

3) Teď se zeptám na něco přímo na Tebe … sbíráš desky? Pokud ano, tak je Tvých pár nejoblíbenějších desek? Největší rarita?

No desky sbírám a nesbírám. Ale kupuju si hodně desek a taky si nechávám nějaké kousky z distra. S tím sbíráním je to tak, že mám desky, které miluji a které bych z ruky asi nedal. Ale těch je opravdu málo... většinou je to tak, že mí přátelé začnou obdivovat nějaký kousek a pak mě tak dlouho přesvědčují, až jim to prodám / dám. Loučím se s nimi trochu se smutkem, ale na druhou stranu vždy je to rozhodnutí, které promýšlím a vím, ze jsou v dobrých rukou a většinou je to tak, že nový majitel tu desku docení víc než já. Taky je důležité zdůraznit, že v mé diskotéce (pokud někdo neví, takto se kdysi označovala sbírka desek, než slovo dostalo jiný, mnohem přízemnější význam) se nachází stylově naprosto odlišné desky. Mezi moje nejoblíbenější patří THE MOB "Let The Tribe Increase", CIVILISED SOCIETY "Scrap metal", THIS MORTAL COIL "Blood", NIGHTINGALES "Pigs On Purpose", TRAGEDY s.t., LAURIE ANDERSON "Big Science", SCATHA "Respect, protect, reconnect", THE POLICE "Raegatta De Blanc", KING CRIMSON "Discipline", HARUM SCARUM "Last Light", SEDITION "Earthbeat", ale pokud bys se zeptal za týden, seznam může být hodně jiný. Největší rarita je EP HIS HERO IS GONE "Fool's Gold" limitovaná edice s obalem tištěným sítotiskem mám číslo 1/100. Je to dárek. Velice citová záležitost, takže se ani nesnažte mě o to osomrovat.

4) Působil jsi nějaký čas v kapele Výbor veřejného blaha, ale slyšel jsem, že jsi odešel. Byla to Tvoje první kapela, ve které jsi působil, nebo jsi již hrál jinde? Pokračuje VVB ještě dál?

S VVB jsem přestal hrát v létě 2004. Bylo to mé rozhodnutí a vyplynulo to pro mě přirozeně ze situace. Je to těžké vysvětlovat, de facto i spoluhráčům z kapely. Předtím jsem krátce hrál na gramofony v ZABLOUDILA, improvizační noise s prvky industrialu a elektroniky, pocitová záležitost. V současné době po mateřské pauze opět zkoušíme a snažíme se skládat tak, aby písně měly pevnou strukturu, ale zůstal prostor na improvizaci. Hraji na gramofon a počítač. Je to něco nového, uvidíme, co z toho vznikne. Výbor Veřejného Blaha byl v listopadu definitivně rozpuštěn.

5) V další otázce zůstanu u kapely. Když jste hráli loňský rok na Fluff festu, cítil jsem, že jeden z kytaristů "zlehčoval", kreslení "X" na ruce. Jaký je Tvůj pohled na "straight edge"?

Na tom koncertě jsem už s VVB nehrál, ale myslím, že Ondřej to myslel spíše jako poukázání na konformitu a módní "strejčkaře". Nakreslíš si křížek na ruku a hurá do pitu. Mimochodem VVB je anticigaretová kapela, viz obal desky či kazety. Já osobně jsem nepil a nehulil trávu několik let - idea SE se mi v teorii zamlouvá. Mé důvody pro aplikaci SE na mou osoby byly spíše praktické - řekl jsem si, že piju moc a tak jsem přestal. I když nepopírám, že inspirace tady byla - vzpomínám, že mi kdysi Petr Urbášek říkal, že v Americe jsou kapely, které nepijou, nehulí. To že se tomu říká SE jsme vůbec nevěděli. Tak jsem si říkal, že to je revoluční myšlenka... Ale se straight edge hnutím jsem se nikdy neztotožnil, myslím si, že je to tak trochu přitažené za vlasy takto se kastovat. Nejhorší mi přijde, když někdo tvrdí, že poslouchá pouze SE kapely. Co je tohle za blbost? Takže to shrnu: nekouřit a nepít mi přijde přirozené. Lidi, co tohle provozují v kapelách, mohou inspirovat i jiné lidi, což je dobře až do té doby, než se z myšlenky stane ideologie a z inspirativních osob se stanou kazatelé. V tomhle se mi například líbí postoj skupiny REGRES z Polska, kteří jsou sice všichni SE, ale jako kapela SE se neprezentují. Co se mě osobně týče, tak hulím trávu outdoor a občas piji alkohol, s tím, že upřednostňuji domácí ilegální produkci.

6) Protože mám taky label občas mi chodí proma, nekdy se mi naprosto nelíbí, jindy zase přijde věc, která mi naprosto položí na kolena! Pak si řeknu, to bych vydal hned … ale protože všechno záleží na penězích, které na to v té době mám, tak se to mnohdy nepovede. Zaujala Tě poslední dobou nějaká "nepříliš známá kapela" nebo nějaké demo nahrávka?

Tak to máme stejný problém, bohužel situace je taková, že nemůžu vydat vše, co mě z demáčů a nejenom (např. koncerty) zaujme. V podstatě to co jsem kdysi dříve běžně dělával, kapely posílají nahrávky, já se s nima seznamuji a pak to vydám, to vlastně teď moc nefunguje. Je spousta kapel, kterým jsem už něco vydal a které dělají další kroky na své cestě a já se snažím běžet s nima... Do pomyslné stáje se moc koňů nevejde. Bohužel já stejně jako většina labelů když něco vydám, tak pak to dlouho trvá, než se peníze vrátí, takže tempo vydávání opravdu kolísá a teď jsem v situaci, že když někdo něco chce poslat, tak už předem jim píšu, ať od toho moc nečeká. Ale poslední dobou mě jeden demáč opravdu dostal: kapela z Pittsburgu DIE SCREAMING. Zpěvačka (jak jsem se teď dověděl, zpívala v kapele APHASIA) opravdu dokáže s hlasem pracovat... No myslím, že se do toho pustím. Teďkom jsem zvědavý na nahrávku BESTIA TRIUMPHAS z Havlbrodu, viděl jsem je na koncertě a bylo to zajímavé. Jo, objevovat nové kapely mě baví...

7) Martine děkuji za rozhovor, přeju Ti hodně zdaru do budoucna. Na závěr se zeptám na plány Malárie, na co se můžeme těšit? Tvoje poslední novinka Wollongong LP je naprosto parádní práce!

Co se týče Wollongong tak já jsem s deskou naprosto spokojený, kapela odvedla opravdu kvalitní výkon a spolupráce s nima je vynikající.

A to, jak deska hraje a vypadá je hlavně jejich zásluha. Do budoucna chystám LP INNOXIA CORPORA "K čertu" (CD už vyšlo), a pak asi SIEBENSUNDEN "Blod Slem Galla" 2LP, jelikož jeden fanoušek pomalé hudby z Brna nabídl finanční podporu, za což jsem velmi rád . Pak se chystám ještě diskografiii FPB "KNIHA PŘÁNÍ A STÍŽNOSTÍ" , která bude jako ona kniha vypadat a obsahovat 2 CD. Pokud se najde nějaký finanční zdroj, tak možná i vinyl. No a spousta dalších plánů a projektů (MIDNIGHT, EVERYDAYS HELL, WRONG HANDS, YARVER CHOCHA/HOMO CONSUMENS, STRACONY/VIA MEDIA...), uvidíme, co z toho bude a hlavně kdy. Poslední release ale už není Wollongong, právě teď jsem vydal sedmipalec EP MAC GYVER v kooperaci s kapelou a VIRUS DISTRIBUTION. Tak jo, Honzo, to je asi vše, díky za rozhovor.

Žádné komentáře: