neděle 11. října 2015

ESOASISI - ... to se lehce říká nám

10“LP (Silver Rocket)

V ruce držím desku, která zcela koresponduje s nastupujícím podzimem, ochlazováním, prostě časem, který jako by zpomalil životní běh a nechal myšlenky chvilku bilancovat. Impulzem je kapela ESOASISI. Co si pod tím představit? Neřeknu nic, nebo povím, když budeš hledat, dopátráš se stromu života. Uslyšíš klavír, housle a hlas bilancujícího šamana. Silné smutné písničky, šahající až na samé dno lidské skořápky. Bez pozlátka, tím jsou krásné, ikdyž často smutné a temné. Ale pro uvědomění si sebe samého, musíme často překročit pomyslné hranice své mysli, že? Šáháme si na pomyslné dno a pokud se odrazíme, objeví se křídla. Let pak dostane pocit bezstarostnosti. Můžeme ale taky dosednout na dno, utopit se v šedi. Nikdo nevíme co přijde. Ti, kteří si něčím prošli, mohou být šťastní. Mají totiž možnost bilancovat. Narostli jim křídla. Pomyslný krok mají za sebou. Nevím jak je na tom  ESOASISI. Písně, které slyším z desky „... to se lehce říká nám“ znějí jako pokorné písně posledního mohykána – bilancující, klidné a temné. Pokorné grázlovství.

Všechny radosti a strasti, se kterýma se potkáme na životních cestách, si v našich duších dělají čárky. Stejně jako číšník v každé hospodě. Jednou přijde zúčtování, nebo možná všechno vyšumí do prázdna. Každej se ale sám nejspíš dostane do bodu, kdy bude chtít zúčtovat, bilancovat. Nebo alespoň udělat čáru a podívat se zpátky. Na gramec jsem položil krásně udělanou desku. Očekávání jsem neměl žádný. Naprosto mně smetla, a během jednoho večera jsem ji protočil nesčíslněkrát. Čím více jsem jí propadal, tím méně vína bylo ve flašce. Životní bilancování. Přesně tohle mě napadlo. Ten chlapek z desky bilancuje, nahlas zpívá o svém životě? Můžu si o tom myslet cokoliv, všemu nemusím rozumět, ale napsat musím jedno, poslouchám kurva silnou desku, syrovou zápachem prožitého. Mám dojem, že se všechna šeď obyčejných dní se natlakovala do jednoho člověka, slyším jeho šansony. Ikdyž jsem se tomu bránil, často tnou do „živýho“ a jako bych jim rozuměl, prožil jsem je … naprosto souhlasím s popisem desky …

„Sledujte, co vznikne, když se spojí klavír, housle – a hlas vypravěče. Sisi od dob Esgmeq neudělal nic silnějšího; písničky Esoasisi jsou syrový jako zaplivaný nonstopy a rezavý jako starý hřebíky. V podání kohokoliv jinýho by tahle hudba balancovala na hranici kýče, ale když se jí ujme někdo jako Sisi, její účinek je rázem stokrát silnější. Pojítko s Esgmeq? Desetipalcovej formát coby debut. A texty plný obyčejný bolesti, s kterou prostě žiješ, protože se to tak dělá, a protože zatím nic jinýho neznáš. Zatím.“

Vyprávěné příběhy jsou syrové, a často mě z nich až mrazí. Něco podobného jsem na české alternativní scéně již slyšel, ale jmenovat nebudu. Je to již dávno. Hledej. K tomu navíc to piano. Dohromady je to úžasný. Mám strašně pána jménem FEDERICO ALBANESE (na Denovali Records mu vyšla myslím deska) a naprosto oddaně si užívám atmosféru, která dýchne z jeho videa. Jako bych něco podobně „krásnýho“ cítil z muziky Esoasisi. Je to ale proloženo temnem. Kráska a netvor, dvě různý polohy, světy a výsledek zní magicky.

Cítím ty prožitky, osobní cestu. Díky tomu je to silný a strašně uvěřitelný. Věřím tomu! Kazatel ale chybí, je tu spíš vypravěč. Nálada je spíš temná, přitom je v tom všem tolik citu. Může se o něčem takovém říct, že to zní nádherně? Chladná hudba, citlivé tóny. Smutné, naléhavé temné. Tíseň, kterou z hlavy nevyženeš. Je to jako když se probudíš do práce místo ve 4:40 v 7:10. Tísně z vlastního života, kdy Tě prožitky dohánějí u ranního kafe. Punkový chanson brnkající na struny Tvé vlastní duše. Všechno nemusíš pochopit, něco můžeš jen pozorovat, a přesně tohle můžeš udělat s touhle deskou, nemusíš ji pochopit, ale je dobrý si ji poslechnou. Nechat ji na sebe zapůsobit. Zní jako poezie všedních dní … Myslím si, že je důležité, vidět věci - „nahé, obnažené až na kost, takové jaké to je, a bylo to prosté, pravdivé, a svým způsobem nádherné.“ Přesně taková je tahle deska. Díky. Chtěl bys ESOASISI slyšet naživo? Já tedy jo! (S)

silver-rocket.org

 

Seznam skladeb:

1. Otroctví
2. Čas
3. Šedá
4. Vítr
5. Jugoslávie
6. Jablka

Žádné komentáře: