středa 25. září 2013

Uštkni ‎– Oči Šelem / Protijed



12“LP (Papagájův Hlasatel Records)

„… jednotlivé stromy tvoří les, do kterého se volá, aby se z něj něco mohlo ozývat …“ tak nějak zněla věta, která mi zůstala v hlavě, po jedné emailové komunikaci se Zajícem z rožnovské crew. Pomyslný hudební „rožnovský“ les, má své staré stromy, pevné kořeny a čas od času o sobě dá vědět … Začal bych stejně jako v recenzi na desku Telefon - „rožnovská scéna byla vždycky originální a kapely z tamní oblasti většinou rozeznáte na první poslech“. To platí, bude platit, a kdo alespoň minimálně sleduje hardcore punk to ví. Nebudu říkat, že cesta do bodu sounáležitosti je jednoduchá, ale věci, kterých si člověk bude vážit delší dobu, musí zasloužit, že? Venku je další novinka, nespoutaná, dravá a svérázná deska Uštkni ‎– Oči Šelem / Protijed. Jedná se o další kapel s lidmi motající se kolem Vraha a zvukem otevřeným i uzavřeným.

Oči Šelem / Protijed - dvě nahrávky na jedné desce, bez toho aby jsme museli dělit na stranu A nebo B. Dle mého super nápad! Obě strany spolu perfektně spolupracují. Oči šelem je session z léta 2009 a Protijed je poměrně nový záznam z léta 2011. Ano, píše se rok 2013 a já píšu o novince … i to je jedna z věcí, která se mi na rožnovských kapelách, tím pádem i Uštkni, líbí - nikam se netlačí. Kdo chce, najde si je … Na desce uslyšíme výrazné rytmy a ještě výraznější rýmy. Jdou pěkně ruku v ruce, obdobně jako Uštkni, propojují punk s alternativním českým zvukem, který si pamatuju z mých mladých let (chápej Znouzecnost, Dybbuk, Zuby Nehty …atd.) a snad i androšem. Samozřejmě s nezbytným „rožnovským odérem“. Mix je to krkolomný, jedovaný, přitom chytlavý a svěží. Tak to cítím. Zvuky se mi do palice zařezávají pozvolna. Lyrika z tvrdého kraje. Jak se dostaví kontenzus, mají mně na lopatě. Opět a znova. Texty z dnešní doby, pocitové, i jedovaté. Jasné, jako letní obloha, i zatažené v oparu jinotajů. Navíc v některých místech jsou použité až básnické obraty, „křídla pokroku dupou po obloze, děti dnes sní tak nějak stroze … „. Ze všech je ale cítit člověk – tápající i hledající, moudrý i nasraný, a snad i poeta. Pletu se? Tři písničky jsou s použitými texty od Tolkiena, Bukowskiho a Ortena. Čtu si v nich, mám je před sebou … dá se nad nimi bloumat jako nad sbírkou básní, lze v nich hledat své pocity nebo si je pobrukovat za poslechu Uštkni. Fungují ve všech případech.

Vinyl vychází v klasické kapse, s potištěným papírovým sáčkem s vloženým kusem asfaltu a rozevíracím dvojlistem s texty. Musím hledat, abych v textech i hudbě Uštkni našel pomyslnou nit souvislostí. Snad i proto mě baví, že texty nekorespondují s pořadím skladeb. Vtipné a já jsem tam, kde mám být – musím hledat.

Uštkni, ukazují svou lyrikou nejednu tvář a brnkají na pomyslné myšlenkové pražce. Obdobný dojem mám z tónů, které slyším z repráků. Oscilující nervní punk, kolísají na pomezí punku a undergroundu. Zvuk je ostrý a atmosféru vyzdvihuje, pro punk poměrně netradiční nástroj, kterým je saxofon. Zaškatulkovat Uštkni moc nejde, své napoví i fakt, že se jedná o „rožnovskou kapelu“. Možná vyznívá, že nahrávka je komplikovanějšího rázu, přesto má svůj silný, specifický, tah na branku. Uštkni jednou „uštknout“, jed projede celým tělem a cítím se lapený. Hodně mě baví. V některých válech jsem nadšený ze svěžího „retro feelingu“, který perfektně koresponduje s undergroundovější tváří. V některých písničkách jsou i oboupohlavní zpěvy, což jen vyzdvihuje už tak členitou tvář kapely.

Máte rádi kapely, které punk nedělají zcela tradičně, natož trendově? Máte tady velice zajímavou kapelu – Uštkni! (S)



Rozhovor s Uštkni, který jsem našel na netu: http://frontstage.cz/rozhovory.php?id=1313863474

Seznam skladeb:

Oči šelem
  1. Benzínoví narkomani
  2. Bílé stádo
  3. Hrdina
  4. Mříž
  5. Cesta jde pořád dál a dál
  6. Poznámka ke složení mas
  7. Reality show
  8. Odsouzení
  9. Hranice
  10. Slovo

Protijed
  1. Za oknem zvolna bledne tma
  2. Ten lid
  3. Blesk
  4. Citová lobotomie
  5. Temnota
  6. Asfaltka, bordel, vedro
  7. Morálka
  8. Ode dne ke dni
  9. Stereotyp s citem
  10. Čas

Žádné komentáře: