pondělí 15. srpna 2011

Telefon - Smysl malých činů


LP (Papagájův Hlasatel)

„Rožnovská scéna byla vždycky originální a kapely z oblasti rožnovska většinou rozeznáte na první poslech“ – pod to bych se podepsal. Souvislosti se jasně rýsují TELEFON, VRAH …, atd. - pro mě jsou jednoznačně synonymem inteligentního štiplavého punku, který osciluje mezi undergroundem / punkem. TELEFON nepostrádá jedovaté texty, jejich hudba má nervní osobitou rytmiku a je svým způsobem neuchopitelná. Neříká se tomu originální? Trendům se vyhýbají a moje osobní zkušenost je ta, že cestu k nim jsem si musel najít naprosto sám. Kapela je složená z tamních ostřílených punkových muzikantů a podrobné psaní o vývoji a změnách v TELEFONU se dočteš na jejich internetové stránce. Jedno je tam jasně napsané, v květnu 2009 odehrál TELEFON první koncert v nové ustálené sestavě a v místě, kde ukončila svou existenci CO-CA. „Smysl malých činů“ vznikal začátkem roku 2010 ve slavičínském studiu Unart a Vrahu.

Od vydání uplynul necelý rok. Budu upřímný, deska se mi líbila od začátku, ale ze záblesku není vždy bouře. Ano, chtělo to čas a právě ta doba, kdy jsem desku střídavě poslouchal, mi neuvěřitelně prospěla. Mám alba, která mě chytnou od prvních tónů a časem, jako mávnutím kouzelného proutku, přestanou bavit. „Smysl malých činů“ jsem nejdřív nedokázal uchopit, docenit a vlastně byly jen dvě možnosti – najít si k němu cestu nebo ho pustit k vodě. Tóny i slova se mi během mého tápání pomalinku zarývaly do palice a čím to bylo pomalejší, tím hlubší jizvy zůstaly. TELEFON zvítězil a jsem za to rád! Řeknu jen, že „Smysl malých činů“ je silná deska, která se zajisté pro mnohé stane nehynoucí klasikou.

Nedalo mi to a zeptal jsem se přímo vydavatele desky Pavla Frimla (Papagájův Hlasatel Records) na jednoduchou otázku: „proč by si měl někdo desku Telefon pořídit?“ a dostal jsem odpověď, která je hodně podobná mému pohledu na kapelu, „… tak jednoznačně proto, že tohle je prostě totální klasika rožnovské školy. Inspirujou se kapelama, který v ČR nikoho nezajímaj (Rudimentary Peni, MDC), mají originální (čti někdy k nasrání přístup), jsou za nima roky práce - tohle všechno se přetavilo v desku, která je perfektně udělaná. Rožnov = Telefon.“

Hudba, texty … oboje je strašně silné, uvěřitelné, syrové. Začnu u textů a opravdu se divím, jak mi hlava maká, když je poslouchám nebo čtu. Myšlenky mi oscilujou a příběhy mají jasnou pointu, která se za běhu písničky vrhne na povrch. Slova do sebe úžasně zapadají! Nechybí prostor pro hledání a to je ÚŽASNÝ! Nemůžu si odpustit „vtipnou vsuvku“, slyšel jsem nedávno rozhovor dvou chlapíků a jeden z nich říkal: „nová deska Kabátů je to nejlepší, co jsem za poslední dobu slyšel“. Vyloudilo mi to krátký úsměv a vzpomněl jsem si, jak jsem nedávno zahlédnul v televizi právě Kabát. Mluvili o své nové desce a říkali, že je fakt nejlepší. O svých textech prý si dovolí říct, že jsou jedny z nejlepších v ČR. Jak se říká, „nás skromných je málo“, že? Nenapadlo by mně srovnávat Kabát s Telefonem, jen mi to přišlo fakt vtipný. Když jsem slyšel tu bezmeznou sebechválu, tak mi srovnání nějak samovolně vylezlo. Teď se tomu pojeměju pokaždé, když si na to vzpomenu. „Kabátím“ fans by TELEFON hlavu zamotal určitě:). Je to poznámka pod čarou, jasný? Texty Telefon jsou skvělý, téměř „básnický“ obraty, který útočí na můj mozek a roztáčí soukolí myšlenek. Lyrika je to bolestivá jako vosí bodnutí a jedovatá jako život sám. Telefon, Gride, Ucházím, Evidence Smrti … to je můj čtyřlístek domácích TOP punkových skupin, respektive jejich textů. Pokud desku nemáte, mrkněte na TELEFON web, kde jsou. Abych nezapomněl „Bývá nám ticho“ je zhudebněný text básně Jana Skácela.

Grafika … vinyl bych si podle obalu nekoupil. Rozhodně nechci říct, že je odfláknutý, ale spousta desek je stylových a TELEFON takový rozhodně není. Fotka kapely a logo, nic víc. Nejde to hodnotit z grafického hlediska, tady jde o muziku, texty a TELEFON. Tuhle kapelu si musíš zasloužit - najít si je. Vyzkoušeno na vlastní kůži! Deska se mi na gramci točí téměř rok a „strávení“ mi jak vidíte chvilku trvalo – s odstupem říkám, že se mi obal k TELEFONu nakonec naprosto hodí. Mohl být od nějakého zavedeného punkového grafika, ale nejspíš by to bylo zbytečný. Je civilní, bez jakéhokoliv sebezkrášlování a o to větší prostor máme na hledání v textech i muzice.

Hudebně … pokud posloucháš kapely z Rožnova, nejspíš budeš vědět co očekávat. Ano, chytrý „bodavý“ punk s vlivem undergroundu, ale i 80tkového US hardcore punku. Do Polska je to taky jen kousek, někdy mi z TELEFONU zamrazí, jako při poslechu Graždanskaja oborona a chvilka mi přišlo, jako bych zaslechl staré ZNC (myšleno kladně). Sečteno a podtrženo – originální kapela! Nečekej několikátou kopii ok? Ani nevím, ke komu bych TELEFON přirovnal, protože jsou dostatečně sami sebou. Co mohu říct, tak jsou jednou z kapel, která vytváří tzv. „rožnovský zvuk“.

„Smysl malých činů“ je nadstylové a nadčasové album. Pokud svou kopii doma ještě nemáte, tak tuším, že to stále můžete u Papagáje napravit. HOMOCONSUMENTS zpívali, že je třeba se „radovat se z malých věcí“a svůj neoddiskutovatelný význam má „smysl malých činů“. Tuhle desku neprodám! (S)

http://phr.cz
http://www.telepunk.wz.cz
http://vrah.cz

Žádné komentáře: