pondělí 18. srpna 2014

THE ESTRANGED „s/t“

12“LP (Sabotage Records)

Napíšu pár slov o desce, která mi v letošním „vydavatelském“ roce přišla jako jedna z nejzajímavějších. Samozřejmě rok ještě není u konce, přesto budu psát o vinylu, který nemohu z gramofonu sundat a s každým dalším poslechem ho mám raději (a i nacházím nová zákoutí). Není horkou novinkou a za mým psaním nepovede žádná horká stopa. Je to odezva mnoha poslechů, a já jsem si nechal jistý odstup. Budu psát o nové desce kapely THE ESTRANGED, kapely kterou jsem si oblíbil od prvního setkání. Živě jsem je viděl dvakrát a oba dva (brněnské) koncerty mě velice zaujali. Opakování je matkou moudrosti, THE ESTRANGED jsou post punks z Portlandu. V punkových kruzích nebude neznámou, že se zde sešli členové kapel jako REMAINS OF THE DAY, Lebenden Toten, FROM ASHES RISE, HELLSHOCK, WARCRY. Známá jména, přesto si myslím, že je dobré nenechat se směřovat stylem zmíněných kapel, a k THE ESTRANGED přistoupit jako k čistému listu papíru. Vznikli v létě 2006 v Portlandu, kdy se sešli Mark Herman (zpěv, kytara), Derek Willman (basa) a Keith Testerman (bicí).

Pohledů na THE ESTRANGED může být několik, za sebe napíšu, že jejich „recyklace“ Joy Division, Wipers, The Cure mě hodně baví. Styl, který hrají, neberu jako novodobý trend, ikdyž podobných kapel za poslední dobu přibylo (nebo jsem je spíš chtěl hledat? Nevím). Mám rád jejich potemnělý zvuk, se zakomponovanými jiskřivými momenty. Kapela nás svým způsobem vrací v čase, do dob ranného amerického punku, éry Wipers (Portland), a Joy Division. THE ESTRANGED nepostrádají charisma, ani energii, a v jejich podání slyšíme hodně příjemný osobitý post punk. Od toho bych se odrazil, tím začali a na každé desce nastíněný styl posunuli o kousek dál. Vývoj, progres, dle mého je nepřehlédnutelný.

Album vyšlo začátkem roku 2014 a jedná se o třetí LP. Je na něm devět nový pecek. Souběžně s touto nepojmenovanou nahrávkou, vyšla ve stejný čas na Sabotage Records, i nově vydaná kompilační deska s názvem „Type Foundry Session 1“. Tepající styl Joy Division, okořeněný Wipers mutuje. Základy jsou jednoznačné, nikdo vzory neskrývá, tóny jsou čitelné a nenechávají na pochybách. Netápu a bez váhání si mohu potemnělou atmosféru užívat. THE ESTRANGED výrazně neexperimentují, a hrají, co jim jde dobře. Ani jedna z jejich desek mě nenudí. Stejně je to s novým albem, kde mi jen přijdou “zralejší” a potemnělou death-rockovou atmosféru posouvají do uvolněnějších rovin, dávají jí lehkost. Jejich tóny mají zakódovanou hořkost – smutek, přesto vyznívají lehce, s vrozeným citem pro švih a ležérnost. Deska je skvěle napsaná, nahraná, zahraná, i nazpívaná. Je to vymyšlený souboj temnoty se světlem, prezentovaný s citem a poměrně křehce. Výsledná harmonie, jakoby se nesla na houževnaté bassové lince. Hodně mně baví, že THE ESTRANGED mají ve svém zvuku zakódovaný melancholické odér, a snad i trochu popový nádech (tím myslím třeba Engine Down - bavím se poslední desce „s/t“).

Album „s/t“ mě uchvátilo, což jsou možná silná slova, nicméně je to tak.  Na potemnělých vlnách stoupám k osobní lehkosti a nadhledu. Těší mně to poslouchat, je mi s tímhle LP dobře. Přes stísněné pocity jsem se propracoval k lehkosti. Některé skupiny mají dar, že svůj styl hraní, přenášejí i do běžných životů. Lépe se s nimi prostě žije. The Estranged beru jako jedny z nich. Kdyby se někdo zeptal na desku, kterou jsem letos poslouchal nejčastěji, a nejvíc mě zaujala, řekl bych THE ESTRANGED „s/t“ LP. Hořím nedočkavostí, kam se kapela posune a jak bude jejich další nahrávka znít! (S)

PS: psát recenze na desky pomalu ztrácí smysl. I THE ESTRANGED „s/t“ album si můžeš zdarma poslechnout na sabotagerecords.bandcamp.com. Přesto si myslím, že si právě tahle deska si zaslouží odezvu, psaní. Snad i proto, že nějaké pocity v posluchači vzbudit dokáže, alespoň u mě se jí to povedlo!

PS: Pokud Tě kapela baví, další jména k prověření znějí The Bellicose Minds, Spectres, Total Control, Belgrado … snad trochu i The Afghan Wigs, ale s těmi se spíš potkáš na Rock For People než malém koncertě.

PS: desku seženeš přímo u Sabotage Records. V ČR vyzkoušej PHR nebo Day After. Trika THE ESTRANGED u Insane Society.

sabotagerecords.net

Seznam skladeb:

Forever Been Erased
Fatalist Flaw
Hide
Languid Sky
Mark Of Sin
Over And Over
Play For Keeps
Another Stab
The Ride

Žádné komentáře: