čtvrtek 31. ledna 2013

Rozhovor se Smalltown



V posledním čísle How Can Limo Kid Kill Your Dreams? #5 vyšel rozhovor (+ flexi EP) se švédskou kapelou Smalltown. Zine je téměř vyprodaný, zbývá cca 20 posledních ks, a Smalltown právě vychází nové 12“MLP s názvem „XII„na Pirates Press Records. Rozhovor vypouštím do éteru jedniček a nul, třeba někoho potěší …

Začněme jako obvykle. Řekni něco o sobě a o kapele. Vím, že jste ze Švédska, ale vlastně nevím přesně odkud. OK, všichni tři žijeme v malým městě (haha) Oskarshamn na jihovýchodě Švédska. Tady jsme se před dvanácti lety dali dohromady a tady pořád žijeme. Haha, kapela Smalltown z malýho města. Jak vlastně tento název vzniknul? Má to něco společnýho s městem, kde žijete? Nejdřív jsme se jmenovali Smalltime. Četl jsem, že někde už je kapela s názvem Smalltown a tohle jméno se mi fakt líbilo, ale už bylo zabráno. Po nějaké době, kdy jsme neslyšeli žádný novinky o této kapele, jsme se rozhodli, že si to jméno od nich půjčíme, protože původní Smalltown už nehráli. Vystihuje to, kde jsme vyrůstali. V dobrým i špatným smyslu. Mám rád tohle místo, ale na druhou stranu ho i nenávidím. Ovšem myslím, že takhle to má každej a je jedno kde bydlí.

Hraje někdo z vás v nějaké další kapele? Nebo hráli jste? V devadesátých letech jsem byl v pop-punkové kapele Blinker. Byla to moje první kapela. Ne počkej, předtím jsem ještě zpíval v hardcore kapele. Máme ještě takovej vtipnej boční projekt s názvem Portables. Hrajeme pop ve stylu Beach Boys. Není to ale kapela v pravým slova smyslu. Hrajeme třeba na narozeninách svých známých… Asi tak jednou za deset let. Haha. Bubeník hraje v hardcore/metal kapele Nine. Mají hodně desek, ale v současnosti nejsou moc aktivní. Lobo, náš basák, má taky nějakej projekt, ale nekoncertujou.

Co děláte kromě hraní v kapele? Čím se živíte? Já, Kalle L, pracuju v továrně, kde se vyrábí náklaďáky. Kalle T pracuje taky ve velké továrně, kde vyrábí průmyslové baterie nebo něco podobně vzrušujícího. Lobo má částečnej úvazek ve firmě, která dělá internetový stránky, reklamy a tyhlety věci.

Mám rád švédskou punkovou scénu. Nikdy jsem nepochopil, jak je možný, že tam máte tolik dobrých kapel. Který z nich se ti líbí? Řekni mi něco o punkové scéně ve Švédsku. Znáte se tam všichni navzájem, nebo jak to u vás chodí? Souhlasím, že ve Švédsku je plno skvělých kapel. Moje nejoblíbenější jsou dnes už nehrající Ebba Grön, KSMB a Monster. Z těch aktuálních kapel se mi líbí třeba Tysta Mari, Twopointeight a Regulations. Scéna tady je ale divná. V menších městech není kde hrát. Nejsem ale ten pravej na tohle hodnocení, protože ve Švédsku hrajeme docela málo koncertů. Vsadím se, že mladší generace by o tomhle mohla vyprávět líp. V tomhle jsem už trochu mimo.

Zmínil jsi Regulations. Je to jedna z mých nejoblíbenějších. Umeå, odkud jsou Regulations, je pro mě hlavní město punku (ok, těch měst je víc, ale Umeå je každopádně jedním z nich). Čím to je, že scéna v Umea je tak silná? Je to asi stejně velký město jako to, ve kterým žiju já, ale srovnávat to vůbec nejde. Ovlivnila tě tato scéna? V první polovině devadesátých let byla Umeå se svým straight edge hardcorem skutečně tím hlavním městem, jak jsi říkal. Množství děcek, které chodily na koncerty, bylo neuvěřitelný. V této době jsem nehrál v hardcorové kapele, ale náš bubeník jo, a já s jeho kapelou často jezdil. Když se na to zpětně podívám, byla to fakt dobrá doba, udivuje mě, jak to všechno fungovalo. V každým menším městě ve Švédsku chodily na koncerty stovky děcek, dělaly koncerty, vydávaly ziny, měly svoje DIY distra, vyměňovaly si dema na kazetách… To všechno už je ale pryč. Tam, kde žijeme teď, není scéna žádná. Je to víceméně mrtvý. Jednou to přišlo, jednou to odešlo.

Váš poslední desetipalec „Read Between The Lines“ vyšel na Pirates Press records a vidím, že ve spolupráci stále pokračujete. Jak jste se dali dohromady? Je to delší příběh. V době, kdy jsme začínali hrát, jsem posílal dema, kam to šlo. Jeden balík jsem poslal i do TKO v San Francisku. Skippy, kterej je teď v Pirates Press, tenkrát pracoval v TKO. Jedním z jeho úkolů bylo vyřizování pošty, poslechnul si nás a líbilo se mu to. S TKO to tenkrát nevyšlo, ale zůstali jsme se Skippym v kontaktu a posílali mu všechny naše věci. Nějakou dobu jsme nehráli, ale když jsme nahráli album Implosion, Deranged records se dohodli s Pirates Press, že to vydají společně. Skippy se v té době motal okolo a pozval nás hrát na narozeniny Pirates Press v San Francisku s Cock Sparrer. Udělali jsme z toho turné a vydali i ten desetipalec. Na turné jsme jeli s Off With Their Heads (mají skvělý 10“ na Pirates Press). Díky, že nás vzali!

A co turné se Statues? Jaký to bylo? Jak jste se k tomu dostali? Je to díky společnýmu labelu Deranged? Byl jsem na koncertě v Brně a bylo to super! O Statues jsem se poprvé dozvěděl, když jsem na netu hledal recenze na naši desku. Našel jsem recenzi, ve které nás k nim přirovnávali, takže je jasný, že jsem byl zvědavej a poslechnul si je. V té době ještě nebyli na Deranged. Strašně se mi líbili, tak jsem kontaktoval zpěváka Roba. Vyměnili jsme si pár emailů a pár desek. O pár let později, když jsem zjistil, že mám konečně trochu volnýho času, se Statues chystali na turné po Evropě. Napsal jsem jim, jestli nepotřebujou řidiče/prodavače, a oni napsali, že jasně. Nevěděli, koho si s sebou berou na měsíc do auta . Ale povedlo se to. Vymysleli jsme, že bysme příště měli jet na turné dohromady a taky se tak stalo.

Ještě jedna otázka k turné. Taková ta klasická. Cítíš rozdíl v jednotlivých zemích? Je něco specifického pro koncerty ve Švédsku? Koncerty ve Švédsku jsou nuda. Nevím proč, ale pokud nejsi známá velká kapela, která právě letí, tak je to těžký. V zahraničí je to hodně rozdílný. Nevím proč.

Jak se díváš na budoucnost vinylu, CD a stahování z internetu? To je těžká otázka. I já, kterej miluju vinyl, zjišťuju, že kupuju míň a míň desek. Pamatuju si, jak jsem do dister posílal peníze v obálce jen po přečtení recenze nebo reklamy v Maximum Rocknrollu. To už teď není, teď chceš kapelu nejdřív slyšet. Dnes lidi věnujou kapele dvacet sekund, a pokud je nezaujme, jdou dál. Než si koupíš desku, necháš si to projít hlavou a uležet. Aspoň já to tak mám. Kupuju si desky, u kterých trvá, než se do nich dostanu. Ty, co mě hned chytí, mě taky rychle přestanou bavit. Myslím si, že CD skutečně brzy zmizí. Lidi si je spíš stáhnou přes iTunes. Naopak vinyl má obal jako přidanou hodnotu. Není to tam jen o hudbě samotné, takže tam stojí za to zaplatit. Stojí to ale peníze, takže je těžký děcka přesvědčit, aby si koupily desku, když si ji můžou stáhnout z netu zadarmo. Pro menší kapely jako jsme my, kteří nikdy nevydělaly peníze prodejem desek, je možnost stáhnutí z internetu super! Pro kapely, který mají příjem z prodeje desek a najednou jim vyschne, to asi není nic příjemnýho. Nevím, kam se tento trend bude vyvíjet.

Máš nějakej flexi sedmipalec? Pamatuju si, jak jsem měl pohádky na barevných flexi, když jsem byl malej, a jsem rád, že se flexi pomalu zase vrací. Co si o tomto formátu myslíš? Mám, myslím, jeden nebo dva. Byly jako příloha časopisu, což si myslím, že je jejich hlavní účel. Je to dobrá věc, ale zvuk trošku pokulhává. Ale znovu, parádní věc do časopisu!

Co plány do budoucna? Když tohle píšu, nahráváme ve studiu pár nových skladeb. S trochou štěstí to vyjde jako EP. Jinak nemáme další větší plány. Každopádně bych ale chtěl jet na pár dalších turné. To je nejlepší!

Nakonec mi řekni aktuální kapely, který se ti líbí. To je vždycky těžký. Většinou poslouchám starý kapely. Teď ale při odpovídání na tyto otázky poslouchám Downtown Struts, kteří nyní vyšli na Pirates Press. Zní to hodně dobře. Mám rád poslední desku Flatliners. The Vies jsou super. Taky Regulations. A hodně se těším na novou desku One Man Army, která by měla vyjít tento rok. Díky za zájem o naši kapelu!

Rozhovor - otázky: Černoch / odpovídal: Kalle L.

http://www.smalltownsweden.com/
http://www.discogs.com/artist/Smalltown
http://piratespressrecords.com/store/index.php?main_page=product_info&cPath=1_6&products_id=434

http://czechcore.cz/cgi/sonic.cgi?templ=index&page_include=p_publications_det&id_publication=78197&karma=a   

PS2: Díky Láďovi Rejmanovi/Pirates Press (za pomoc s FLEXI EP přílohu) a Černochovi (za rozhovor).

Žádné komentáře: