středa 27. července 2011

Audiocæneat! – Red Session


LPgatefold (W.I.F.A.G.E.N.A. Records)

Pamatuji si na dobu, kdy jsem si v různých katalogových listech (tehdy ještě tištěných) zaškrtával věci, které bych si rád koupil - ty naprosto nutné, nutnější a samozřejmě ty, které mně jen z nějakých důvodů zaujali. V posledním případě se většinou jednalo o neznámé skupiny, které vzbudili můj zájem, ať už díky vydavatelství, popisem stylu nebo zajímavými členy v sestavě. Byla to pěkná doba. Aktuálně se již raději několikrát zamyslím, než si něco pořídím, ale přesto mohu říct, že svou oblibu „v neznámých skupinách“ udržuji dodnes. Ostatně, je to jako se zlatokopectvím - pokud budeš dostatečně přičinlivý, trpělivý a narazíš na štěstí, tak poklady najdeš. Pořád něco poslouchám, celé dny mi stále něco hraje a aktuální skupinou, která „vylezla z davu“ jsou němečtí Audiocæneat!.

Audiocæneat! vznikli v roce 2009 a lokalizováni jsou v Drážďanech. Po roce hraní si svépomocně vydali své debutní album „Red Session“. S nahrávkou jim vydavatelsky vypomohl W.I.F.A.G.E.N.A. Records, což je label sympaťáka Ronnyho z Idiot Savant (aktuálně SS20). Nic to neznamená, ale přesto to o mnohém napoví a nasměruje.

Z kapek bývá louže, z fouknutí vichr a z několika tónů často vzniká závislost. Audiocæneat! jsou mladou a nepříliš známou skupinou. To platí nejspíš v Německu a zcela určitě u nás. Přesto by byla škoda tuhle partu přehlédnout! Musím říct, že mně opravdu zaujali. Možná to znáte, posloucháte tuny desek a často bez větších očekávání položíte neznámý vinyl na gramofon - prasknutí jehly a najednou „je to tam“. Audiocæneat! zabrali na první pokus. Jejich hudba má kouzlo, šarm a je mi s ní jednoduše dobře. Aniž by měli cokoliv společného s Karate (jejich desky jsem měl/mám moc rád), pojí je jedna věc a tou je vnitřní klid, který se ve mně po poslechu jejich desky usadil. Audiocæneat! je těžké definovat a možná to není ani potřeba. Myslím si, že ani kapele o zaškatulkování příliš nejde. Řekl bych, že hrají a vytvářejí svá „zákoutí“, ve kterých je možné hledat a právě „ty kouty“ dělají jejich hudbu různorodou a rafinovanou zároveň.

„Red Session“ vyšlo jako krásný vinyl s otevíracím gatefold obalem a rudým vinylem ukrytým v černém sáčku. Ikdyž je na obalu špinavý sporák, neumyté hrnce, tak z něj dýchne jistá intimní atmosféra. Album začíná velice decentně, na nic se nechvátá a rozletu nechybí prostor. Hudba Audiocæneat! nemá jen jednu polohu a abychom je správně vnímali, musíme se seznámit s nejednou prezentovanou tváří. Výsledný obrázek se sám začne skládat již během poslechu, ale reálných tvarů začne dostávat až ke konci desky. Na každé straně je po třech skladbách, ale buďte si jistí, že nápadů a nálad je na v nich pro několik různých skupin. Přesto to dohromady skvěle funguje. Od prvního prasknutí jehly se dlouho vůbec nezpívá a první tóny jsou podobně intimní jako deska Steva von Tilla „A Grave Is A Grim Horse“. Postupně se dostaneme do post-rockovějších rovin (chápej ENVY, u nás Esa z Lesa), kdy si kapela hraje s tóny. Při poslechu mám volnost, opravdu cítím naprostou svobodu a kolem sebe jako bych měl pláně bez horizontů … Minuty se táhnou jako hodiny a postupně se mi začíná rýsovat kostra Audiocæneat! „Red Session“. Když jsem si již začínal myslet, že mám jasno, blesk a další posun. Audiocæneat! nejsou jen čistě instrumentální kapela. Jde jim to skvěle, ale když zpěvák otevře pusu, všechno je o velký kus dál, alespoň pro mně. Najednou mi hlavou blesknou vzpomínky na Only If You Call Me Jonathan a jejich desku „Red Friend“. Ano zpěv je hodně podobný právě jim, zvláštně jemný, ale rozhodně žádná „cukrárna“. Zní jako mix zpěváka Only If You Call Me Jonathan s Billy Corganem (The Smashing Pumpkins). Hlasová sekce je podávána velice s rozvahou, nikam se nechvátá a snad i díky tomu je v tom strašná síla! Svět jako kdyby se zpomalil a nabytého pocitu volnosti, si cením nejvíc. Na pomyslnou lopatu, namířenou do pece, usedám zcela dobrovolně. Je to naléhavé, tahle kapela je parádně zvládnutý orchestr.

Audiocæneat! se mi zdají jako úžasná skupina. Všechno mluví pro ně a po poslechu jejich hudby mi jsou ještě blíž. Vyzkoušejte je, nic za to nedáte a možná narazíte na kapelu, která vám zlepší několik dní, týdnů … nikdy to nejde odhadnout, protože tóny hudby jsou podobně citlivé i jedovaté jako láska. Já jsem lapen, vy to zkuste – je to na Vás! (S)

http://www.audiocaneat.de
http://audiocaneat.bandcamp.com
http://www.myspace.com/audiocaneat

PS: V říjnu kapela plánuje evropské turné a rádi by si zahráli i v ČR. Nebojte se, tohle není žádné promo – tihle kluci rádi udělají výměnné koncerty u nich doma v Německu a spíš než „zbohatnout“ hledají nadšence, kterým by zahráli svou hudbu … kdyžtak jim napiš jim nebo Samuel Records ...

1.The Truth Unfolded I (05:55)
2.Buh! (05:33)
3.From The Massives To The Masses (07:22)
4.Kalypso (08:31)
5.Painting The Earth With Night Flares (06:24)
6.Idylla (16:13)

Žádné komentáře: